Köpvillkor
Hemera C. ApS
CVR-nr/VAT: 38967819
Gl. Skartved 4
6091 Bjert
Danmark
Telefonnummer: +45 27850495
E-post: kontakt@Hemeracrystals.se
Dessa villkor gäller för köp av varor på www.hemeracrystals.se som levereras till Sverige.
www.hemeracrystals.se ägs och drivs av Hemera C. ApS (härefter benämnd "Hemera Crystals eller Hemeracrystals.se").
Vi rekommenderar att du läser dessa villkor noggrant innan du handlar på Hemeracrystals.se Som kund är det ditt ansvar att hålla dig uppdaterad med gällande köpvillkor.
1. Beställning
För att handla på Hemeracrystals.se måste du vara 18 år gammal och ha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Du väljer de varor som du vill köpa och lägger dem i varukorgen. Du kan redigera innehållet i varukorgen fram till beställningstillfället och du kan kontinuerligt kontrollera varornas innehåll och pris. Kom alltid ihåg att kontrollera din beställning innan du godkänner betalningen.
Om du har gjort ett misstag när du gjorde din beställning, vänligen kontakta oss omedelbart via e-post: kontakt@hemeracrystals, så hjälper vår vi dig.
1.1 Orderbekräftelse
När du beställer en produkt från oss får du en orderbekräftelse som visar att vi har mottagit din beställning. Observera att ett bindande köpeavtal har ingåtts först när du har fått bekräftelse på att beställningen accepterats och varorna har skickats.
Vi förbehåller oss rätten att avvisa din beställning. Detta kan bero på att produkten inte längre finns i lager, eller om din betalning inte har genomförts antingen på grund av tekniska fel eller felaktigt angivna uppgifter etc. Hemera Crystals kan inte hållas ansvarigt för avvisade eller makulerade beställningar.
2. Betalning
Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive 25% moms.
Vi tar emot betalning med alla VISA-kort, alla MasterCard betalningskort samt Klarna. Beloppet dras tidigast från ditt konto när produkten skickas från oss.
En avgift på 1,50 % beräknas vid betalning med Mastercard, Maestro, JCB eller American Express. Betalning med andra betalkort är avgiftsfria.
Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS.
Vi reserverar oss för utsålda varor eller fel i lagerstatus. Om en beställd produkt inte finns i lager och därför inte kan levereras kommer produkten att raderas från din beställning och beloppet för produkten i fråga kommer inte att debiteras ditt kort.
Vi reserverar oss för även för prishöjningar, valutaförändringar, force majeure, höjning av skatter och liknande samt tryckfel på hemsidan. Alla priser är aktuella priser och uppdateras regelbundet.
Priserna inkluderar dimbara glödlampor. Hemera Crystals kan inte garantera att dessa glödlampor passar just din elinstallation. Vi ger ingen rabatt eller pengar retur på denna grund.
2.2 Betalning med Klarna
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
- Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar hittar du här.
- Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår Integritets- och cookiepolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
2.2.1 Villkor för Klarna som betalningsmetod
Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress. Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.
2.2.2 Kostnader och avgifter
Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
2.2.3 Kreditprövning och personuppgiftsbehandling
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i Klarnas Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen.
3. Frakt och leverans
3.1 Leveransmetod
Alla beställningar är försäkrade och skickas med GLS till närmsta postombud. Information om att leveransen har skickats aviseras till den e-postadress som du har angivit vid beställning. När paketet finns att hämta hos ombud aviseras detta till den e-postadress som du har angivit vid beställning. Vid uthämtning av paket ska giltig legitimation uppvisas.
Observera att paket som skickas till postombud endast får ligga där under en begränsad period, varefter de skickas tillbaka till Hemera Crystals. Det är ditt ansvar att hämta ut ditt paket i tid.
På Hemera Crystals strävar vi efter att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Leveranstiden är 2-4 arbetsdagar om produkten finns i lager. Om produkten inte finns i lager kan du se när produkten förväntas skickas under produktalternativ på den individuella produkten.
I samband med rea kan det uppstå längre leveranstid. Observera även att leveranser till icke brofasta öar i Sverige kan ha längre leveranstid.
Om Hemera Crystals förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad.
3.2 Leveranspris
Hemera Crystals erbjuder fri frakt i hela Sverige på alla beställningar.
3.3 Fraktskador
Det är viktigt att kunden omedelbart efter mottagande kontrollerar produkten för synliga defekter/fel t.ex. skador under frakt.
Det är viktigt att fraktskador anmäls direkt efter mottagandet, dvs. uppackning av varor måste ske omgående för att kontrollera dess skick. Om produkten är skadad ska detta anges på fraktsedeln när mottagning kvitteras. Om produkten har skadas under frakten och detta inte framgår av fraktbrevet vid mottagandet kan Hemera Crystals inte ta något ansvar för eventuella synliga defekter på produkten.
Vid eventuella fraktskador ber vi dig att ta kontakt med vår kundservice på e-postadress: kontakt@hemeracrystals.se med detsamma.
4. Ångerrätt
Vi tillämpar 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Önskar du att ångra ett köp behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum.
När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera produkten. Det är viktigt att du meddelar oss innan du skickar tillbaka produkten. Du ska skicka meddelandet till oss på kontakt@hemeracrystals.se.
Det är gratis att returnera eller byta produkter hos Hemera Crystals. När du kontaktar oss angående din retur skickar vi en returetikett till dig som är helt gratis att använda.
Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista produkten. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.
Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att produkten har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att produkten har sänts i retur till oss.
För att tillämpa ångerrätten ber vi dig även om att fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att produkten fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av produkten om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa produkten typ, egenskaper och funktion.
Du har som konsument har rätt till en återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet om ångerrätten är tillämpbar på produkten.
Vid retur bör du se till att varorna är ordentligt paketerade. Du har ansvaret för paketet / varorna tills vi mottar dem. Behåll därför kvittot för köpt frakt och spårningsnumret tills vi har bekräftat att vi har mottagit paket.
4.1 Produktens skick vid retur
Enligt vår Nöjdhetsgaranti har du möjlighet att installera produkten i ditt hem och skicka tillbaka den inte känns helt rätt. Du ansvarar dock för en eventuell värdeminskning som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa egenskaper och funktion. Om din(a) produkt(er) har ett speciellt emballage och det saknas vid retur kan det likaså medföra en värdeminskning.
4.2. Återbetalning
Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att produkten har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att produkten har sänts i retur till oss.
Vid retur sker alltid återbetalningen till samma betalsätt som använts vid beställningstillfället. Om du ångrat ditt köp innan fakturans förfallodatum kommer istället en justering av din faktura att göras. Vid en delkreditering skickas det en ny faktura till dig. Se mer information kring fakturafrågor hos Klarna.se.
5. Återbetalning
När vi har mottagit produkterna i din retur kontrollerar vi dem och återbetalar det ursprungliga köpbeloppet. Beloppet återbetalas alltid genom samma betalningsmetod som du använde för att betala för den ursprungliga beställningen. Om du till exempel har betalat med kort, kommer din beloppet återbetalas till samma kort.
Vi rekommenderar även att du returnerar produkten i originalemballaget. Om din(a) produkt(er) har ett speciellt emballage och det saknas vid retur kan det medföra en värdeminskning.
Observera: Vi löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
6. Reklamation
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen som ger dig som konsument rätt till att åberopa fel på produkten i 3 år efter köpet genomfördes. Du kan antingen få en felaktig produkt reparerad eller ersatt, få köpbeloppet återbetalat eller bli erbjuden en prisnedsättning, allt beroende på den specifika situationen. För att reklamationen ska anses giltigt krävs det givetvis att felet som åberopas inte beror på felaktig användning av produkten eller annat har gjorts som har gett skada på produkten.
Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.
En reklamationsförfrågan görs genom att kontakta oss på kontakt@hemeracrystals.se där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet.
Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny produkt eller en återbetalning.
Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Om reklamationen inte är godkänd står du själv för alla transportkostnader, inklusive våra fraktkostnader för att returnera produkten efter att vi har granskat den.
Kom ihåg att produkten alltid ska skickas i ett lämpligt emballage och att spara att kvittot för försändelsen. Eftersom du bär ansvaret för paketet/varorna tills vi har mottagit dem bör du spara kvittot och spårningsnumret.
Observera: Vi löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
6.1 Tvister
En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
7. Force majeure
Genom att besöka och beställa från vår hemsida accepterar du att händelser som ligger utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, strejker, lockouter eller andra fackliga konflikter (oavsett om de involverar vår arbetsstyrka eller andra parter), brister i transportnätverk, naturkatastrofer, pandemier, krig, upplopp, civila oroligheter, avsiktlig skada, efterlevnad av lag eller myndighetsordning, regel, bestämmelse eller instruktion, svårighet att få godkännanden, särskilda import- och exportlicenser, olyckor, haveri av anläggningar eller maskiner, energibrist, brand, översvämning, storm eller försummelse av leverantörer eller underleverantörer, vilket förhindrar att avtalet fullgörs i tid ("Force Majeure"), kan innebära att leveranstiden för våra tjänster förlängs med den period vilken händelsen Force Majeure och dess effekter omfattar.
Hemera Crystals är befriat från ansvar för skadestånd och andra påföljder för att fullgörandet av avtalet förhindras, försvåras eller försenas på grund av Force Majeure.
Vi meddelar dig omedelbart om eventuella leveransförseningar i händelse av Force Majeure.
8. Kundservice
Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss via e-post: kontakt@hemeracrystals.se eller ringa till oss på telefonnummer +45 27850495.
Vår kundtjänst är tillgänglig på vardagar mellan 09:00 och 15:00.
9. Integritets- och cookiepolicy
Genom att använda webbplatsen Hemeracrystals.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy, som du hittar här.
10. Ändringar
Hemera Crystals förbehåller sig rätten att revidera och ändra dessa villkor vid behov. Ändrade villkor kommer inte att meddelas utan blott uppdateras på denna sida.
Du kommer att omfattas av de villkor och villkor som var gällande vid köptillfället, såvida inte ändringen beror på att vi enligt lag eller statligt ingripande är skyldiga att ändra våra villkor. I sådana fall kommer tidigare beställningar av även omfattas av dessa uppdaterade villkor. Du är ansvarig för att regelbundet besöka den här sidan för att läsa de aktuella villkoren som du är bunden av.
Dessa villkor uppdaterades senast den 21 december 2022.